Pagina's

zaterdag 28 juni 2014

Beeldspraak

Een fotoverslag in plaats van een zelfgemaakt presentje voor een pasgeborene (het pakje is nog niet afgeleverd, vandaar). De verstilde beelden van beelden heb ik alweer een hele tijd geleden gemaakt. De beelden zijn te zien in het atelier van de kunstenaar Leendert Houtekamer. Ik was door hem benaderd om op het asielzoekerscentrum een model voor een portretcursus te zoeken. Aangezien er op het azc genoeg mensen zijn die niks te doen hebben, graag onder de mensen zijn en hun dag nuttig willen besteden vond ik al snel iemand. Een aardige en betrokken Afghaanse man en papa van vier kinderen met een karakteristiek gezicht. 



Het is heerlijk om door het atelier te dwalen, het grote geheel op te nemen (wat je alleen in het echt kan beleven) en details te bekijken. Het komt waarschijnlijk op de foto's nooit over zoals in het echt maar misschien zien jullie wat ik bedoel. De beelden zijn zo stil en innemend. 

De kunstenaar komt door zijn werk ook in aanraking met (dementerende) ouderen waardoor beelden van jonge personen afgewisseld worden met portretten van mensen waar de levenservaring in hun gezicht getekend staat. Als beelddenker kan ik niet nalaten de personen in mijn hoofd een eigen leven te laten leiden en de details om de beelden heen mee te nemen in de associaties met de personen. 



Het beeld hierboven is anders dan de andere en niet door de hand van de kunstenaar gemaakt. Het portretje met de grote neus, dikke wenkbrauwen en ogen is gemaakt door de elfjarige dochter van de Afghaanse man die model was tijdens de cursus. Het is mooi om te zien hoe zij haar vader ziet, als je de man kent kun je begrijpen hoe de dochter tot de opvallende details gekomen is. 

De laatste foto is voor mij het treffende beeld voor de Afghaanse man en misschien wel voor de asielzoeker in het algemeen. Het beeld is een grove opzet van wat het uiteindelijk gaat worden. De klok is er als een constant tijdsbesef, het alsmaar wachten, niets weten en verder leven met toekomstbeelden waarvan er niet een zeker is. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten