Pagina's

zaterdag 5 november 2011

Brilliant

Speel-oooo-theek
Soms zijn er van die momenten dan gaat er opeens een nieuwe wereld voor je open. De nieuw ontdekte wereld van deze week is de speel-o-theek. Het principe is hetzelfde als de bibliotheek, alleen leen je geen biblio maar speelgoed. Geniaal.

Eh..? O..
De Schatkist doet de naam eer aan. Ze zeggen wel eens: als een klein kind in een snoepwinkel. Ze hadden geen snoep maar wel ontzettend veel spelletjes! Nadat ik bij een mevrouw geinformeerd had over de mogelijkheden mezelf gelijk ingeschreven. Naam, adresgegevens, handtekeningetje. Prima in orde. Ik overhandig netjes het formulier. De mevrouw twijfelt even, zegt: eh.. kinderen? Ze wijst op de ruimte waar ik de naam, leeftijd en geboortedatum van mijn 5 kinderen kan zetten. Me van geen kwaad bewust leg ik uit dat we geen kinderen hebben. O...... Een collega helpt haar uit de vlaag van verstandsverbijstering. Het is gewoon lekker voor jezelf, toch? Geniaal.

Want van lenen krijg je nooit genoeg

De nieuwe wereld in de speel-o-theek doet me denken aan de bibliotheek. Wat was dat een ontdekking toentertijd! Het was heerlijk om gewoon niet een enkel boekje mee te mogen nemen. Maar gewoon 10 tegelijkertijd. Op mijn eigen pas! En gelezen dat we hebben. Het was zelfs zo erg dat ik vroegtijdig overstapte van niveau / genre. Als ik me niet vergis las ik in groep 7/8 van die romannetjes, in de brugklas stapte ik over naar spannende boeken / thrillers en daarna waagde ik me aan de literatuur. Mensenkinderen, als ik eraan denk wat de uitvinding van de bibliotheek voor mij betekent. Geniaal.
Even dienke
Vanavond hebben we ouderwets (gezellig) een spelletje gedaan. Een poosje geleden heb ik dit spel gezien in de betere boekhandel. Even dienke is een spel voor 2 - 6 personen over Zeeland. Van de fiches tot de vragen: alles gaat over Zeeland. Dankzij de speel-o-theek mochten we dit spel proberen. Dolgelukkig mijn ouders uitgenodigd voor een spelletje. Door het enthousiasme vergeten dat papa niet van spelletjes houdt. Dus de uitnodiging voor een spelletje veranderde in het proeven van een gekregen, zelfgemaakt bramenwijntje. Geloof het of niet: bij binnenkomst is gelijk iedereen rond het spel gaan zitten. Inclusief papa. Die uiteindelijk, met grote voorsprong, het spel wint. Geniaal.

Was gij (nr. 15)
Het tweede artikel wat ik heb geleend is een puzzel. Zoals al eerder gezegd: geen fotopuzzels alleen geillustreerde. Puzzels van Jan van Haasteren zijn al heel lang mijn favoriet. De afbeeldingen zijn cartoons van taferelen waar (bijna) alles misgaat. Typerend voor deze puzzels zijn de handtekeningen van de maker: haaievinnen, handjes en ogen die overal opduiken.
Nu ga ik eindelijk ontdekken wat het is om een Was Gij puzzel te maken. De tekenaar, Graham Thompson, maakte voor Jumbo drie soorten puzzels. Was Gij kun je krijgen als original, destiny of mystery. In original leg je neer wat de mensen van de afgebeelde plaat zien, in destiny puzzel je wat er gaat gebeuren en mystery is voor nadenkers die dankzij verbeelding de oplossing vinden.
Ik vind het nu al spannend wat ik moet gaan puzzelen. Ik heb nr. 15 uitgekozen. Of ja, uit de stapel gepakt, want ik ga ze toch allemaal maken.. De naam van de puzzel heet: lopend buffet. De plaat alleen al is hilarisch. Ik ben benieuwd wat ik moet puzzelen. Als je zoiets kan bedenken, een fantasie van hier tot Tokio moet je dan hebben. Geniaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten