Pagina's

vrijdag 18 november 2011

Compensatieregeling

Wisselwerking
De zogenaamde laatste loodjes benemen de afgelopen weken mijn vrije tijd. Bijna alles gaat aan de kant om die laatste (goede) cijfers binnen te halen. Natuurlijk doe ik wel die dingen die moeten gebeuren maar alleen het hoogstnoodzakelijke. Om een soort structuur of regelmaat in te plannen is er een regel. Het is een soort van de 3R'en-regel van rust, reinheid en regelmaat. De mijne heet 4G en gaat zo: gewerkt, gekookt, geschrobt en geslapen.

Toch moet een mens af en toe eruit anders is het niet vol te houden. Mijn favoriete compensatie voor al het harde werken is een uitje naar de ruilwinkel*. Onderweg frisse mist snuiven en genieten van de voorpret. Bij de winkel is het meestal gezellig druk, zo ook vandaag. Net als de vorige keer zijn er weer bekenden van het azc. En er zijn spullen, veel spullen.
Ik kom thuis met vijf nieuwe aanwinsten, helemaal blij! Een lampje wat fantatisch lelijk is van kitscherigheid, een lapje stof, een baby-uiltje van wit keramiek, een gedichtenbundeltje en een 'schilderij'. Even de G van geschrobt erover en de nieuwe spullen zijn ingewijd! Alhoewel.. man is minder enthousiast bij thuiskomst, hij staart in stilte naar het lampje. 


Open en gedicht
Een andere compensatieregeling tref ik voor mijn taal. Hollands of Zeeuws praten, boeken of internet of de krant lezen en het typen van mailtjes of het schrijven van kaarten. Zo houd je de taalconditie op peil. Af en toe lees ik ook eens een gedichtenbundeltje. Vooral als ik het druk heb: je leest een bladzijde of tien binnen een minuut of twee.
Bij de ruilwinkel nam ik een boekje mee van Levi Weemoedt (ofwel Isaäck Jacobus van Wijk). Deze Nederlandse schrijver en dichter kan heerlijk cynisch, melancholisch en humoristisch dichten. Om een voorbeeld te geven twee korte gedichtjes van het wat luchtere soort.

Natuurlijke Historie
Als kind in zee o! rilde ik al
bij de gedáchte aan een kwal.
Maar de grootste kwallen, zo leerde ik later,
die zwemmen boven-, niet onder water.

Allimentatie 
De lucht is blauw
ik hou van jou 
ik blijf je trouw
dus teken ik gauw
die girocheque voor jou! 

* Bij de ruilwinkel leven je spullen in (kledingsstuk of kaasschaaf). Hiervoor krijg je een x-aantal punten. Met deze punten kun je nieuwe spulletjes 'kopen' in de winkel. Kosten en moeite kun je sparen en geen centje doet pijn om het zo te zeggen. Op de website vind je de openingstijden, voorwaarden en andere nieuwtjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten