Pagina's

woensdag 7 december 2011

Weer een 'hobby' erbij!

Marsepein 
Op mijn verlanglijstje had ik behoorlijk wat dingen staan. Een item op de lijst was: marsepein. Een niet bijster origineel sinterklaascadeau maar ik lust het ontzettend graag. Ik had er bij vermeld dat ik het graag van de bakker wilde of zoiets dergelijks. Hopend op een smaakvolle marsepein in plaats van de namaaksmaak-suikerplofkopvarkentjes uit de supermarkt.

Gefopt
Na het lezen van het lieve gedicht van de sint mocht ik de cadeautjes openmaken. Mijn neefje gaf het laatste cadeautje: een fopcadeau!! Superspannend natuurlijk om ook een echte suprise gemaakt te hebben. Het pakje had het formaat boek. Na vier lagen cadeaupapier en plakband verscheen een doosje. En nog een doosje. Of was het nog een laag papier en tape? Uiteindelijk tot grote hilariteit van de inpakker verscheen het cadeau. Schoonzus kocht voor mij geen varken, geen sinaasappeltje of plankje worst van marsepein. Maar twee pakjes echte marsepein, rode en witte!

Beeldhouwen
Het was zo verrassend en leuk om geen bestaand marsepein-figuur te krijgen maar ongevormde marsepein. Het voelde ongeveer zoals Leonardo da Vinci keek naar een stuk marmer (hij zag daar als het ware het beeld al in opgesloten). In die twee blokken marsepein zag ik roosjes, cadeautjes, snoepjes en allerlei beestjes. Na de fimoklei ervaring is dit het volgende wat ik uit wil proberen. Kom maar op met die marsepeinklus!

Doen 
Vanavond rond een uur of negen was het energiepeil een eind gedaald. Tegenwoordig heb ik iets verzonnen op een laag energielevel of 'geen-zin-bui'. Bijvoorbeeld: na het eten heb ik zo geen zin in het opruimen van de pannenzooi. Dus dat zeg ik dan hardop: ik heb er geen zin in, ik doe het niet meer. En dan ga ik aan de slag. Helpt de laatste tijd ongekend goed. Dus ook vanavond: ooh wat ben ik futloos. En daarna ga ik aan de slag.
Op youtube kijk ik een aantal filmpjes hoe je dingen moet maken van marsepein. Dan het zeil op tafel en wat spullen erbij pakken (mesje, sateprikkers, bakmatje, beker als roller en poedersuiker). Na 60 minuutjes knutselen is mijn energieniveau niet gedaald maar zo ver gestegen dat ik dit blog nog tik. Om kwart voor 11 's avonds. Het enige wat ik nu echt moet doen is naar bed!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten