Pagina's

dinsdag 27 december 2011

Mèh

Zullen we schapekooitje doen?
De Schaapskooi in Heinkenszand houdt lammetjesdagen. Het is niet erg om, zoals ik hier doe, te bekennen dat je dacht dat lammetjes in de lente geboren worden. In de stal lagen toch veel lammetjes en twee echo-mannen lieten nog meer ongeboren lammetjes zien (met lichte trots vermeldend dat ik een schapenhartje heb zien kloppen). Meer verwondering bij het zien van kop en staart. Vroeger, toen-ik-nog-jong-was, mochten staarten gecoupeerd worden. Daarom is het zien van een schaap met lange staart een gek gezicht. En de schapenkop is fascinerend. Neem het heerlijke wezenloze gestaar en dan de vormen van de kop! Weg met kinderboekenanatomie. Een schapenkop is niet rond, niet eenvoudig en niet egaal wit. Een hoge neus, sterke kaken en de tientallen kleuren door de beenstructuur, aderen en ogen. Prachtig. 

Reclameblok
Om van de gelegenheid gebruik te maken wil ik hier wat reclame maken. Ondanks mijn party-antipathie hield ik afgelopen najaar een party. Dit keer geen schoonmaakmiddelen of voorraadkastvulling maar wollen dekens en kussens. Sinds enkele maanden slapen wij op en onder 100% pure wol. Wee voor degene die nog onder deken van veren of plastic slaapt! Geen kou en geen gezweet, gewoon goed. Om met de verkoper te zeggen: bijzonder aangenaam.. (Na dit succesverhaal ben ik meer gaan letten op mijn winterkleding. Ik bedank voor vest van acryl, minstens 15% wol en anders niet.)

Dierenliefde
Tijdens het schapengapen raken we in gesprek met de boer. Een ooi staat apart want hij had ze (= de lammetjes) vannacht al verwacht. Maar de boer verteld met nog meer vuur over een ander soort aanwas van de kudde. Met fonkelende ogen laat de boer ons weten dat het zo jammer is dat de pas gekochte ram er nog niet is. In de stal loopt al een ram rond met een gewicht van 110 kilo. Het nieuwe kuddedier weegt maar liefst 150 kilo! In tegenstelling tot mensen bepaald het gewicht van een ram zijn kwaliteit.
Naast het gewicht van de ram is overwicht een kwaliteit. Alsof het niks is verteld de boer ons dat de rondrennende ram met gemak een kudde van 100 vrouwen aankan. Meer kan ook maar dan is de ram totaal versleten als hij terugkomt. En om daarna wijselijk te concluderen dat het liefdesleven van mensen gelukkig anders is..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten