Pagina's

donderdag 5 januari 2012

Ziek, zwak..

Misselijk?
Vandaag ziek, zwak maar absoluut niet misselijk. Sinds nieuwjaarsdag aan het 'sukkelen' en onverstandig genoeg toch gaan werken deze week. Maar vandaag waren de laatste reserves ook op en moest ik ziek thuisblijven. Gelukkig kan ik melden dat het ziek zijn zich tot mijn hoofd beperkt (koorts, bijholtegezeur en hoesten) dus ik kan ongestoord genieten van mijn eten. Toch? 

Smaak
Het eten proeft toch anders als andere dagen. Het stukje kaas proeft goed maar de boterham met farmersalade krijg ik echt niet door mijn keel. Het is jammer hoeveel dingen smaak kunnen beïnvloeden: ziek zijn, medicijnen, alcohol, roken (om gelijk een paar slechte dingen te noemen). Maar dan noteer ik alleen dingen die de smaak in de mond beïnvloeden. Maar wat dacht je van geuren? Zo heb ik mijn ouders gevraagd een stokvis-alert naar me te sturen en moet je geen bakje spruiten open in de koelkast zetten. En kleuren zijn ook bepalend voor de smaak van het eten, wetenschappelijk bewezen (als ik me niet vergis ging het hier om blauwe ketchup die niet gekocht/gegeten werd).  

Weetje?
Iedereen weet dat de tong het zintuig is van smaken. Zoet, zuur, bitter en zout proef je er mee. Maar wat zo leuk hieraan is dat deze verschillende smaken ook door verschillende delen van de tong worden geproefd. Voorop de tong wordt het meeste zoet geproefd, de zoute en zure smaken worden opgevangen door de zijkanten van de tong en bittere zaken worden op het achterste gedeelte van de tong herkend. En dat was alleen nog maar de tong! Een lang verhaal over de werking van lucht, tanden en speeksel / enzymen in de mond zouden het verhaal nog completer maar ook vermoeiender maken.  

Eten
Op het menu staat tagliatelle met broccoli, spekjes en een extraatje. Niet alleen als zuinige Zeeuw maar ook als anti-verspiller bewaar ik veel restjes. Zo ook de twee stukjes varkenshaas van eergisteren (ter grootte van twee kleine eitjes). Overigens ook lekker op brood of door de nasi. Vandaag was het vlees een extra smaakmaker door de pasta. En dat is maar goed ook! Mijn tong scant de spekjes en oordeelt: vies of bedorven. Op dat moment kan ik alleen vertrouwen op mijn medeproever: heerlijk schat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten