Pagina's

maandag 1 juli 2013

Misbaksel



Een bom was er niet ontploft afgelopen zaterdag, ik was gewoonweg aan het koken en bakken. Tijdens mijn bezigheid maak ik rommel, gaat er wel eens wat mis en vergeet ik nog wel eens iets klaar te zetten waardoor je nog meer rommel krijgt. Gelukkig scheelt een vaatwasmachine en wat opruimen tussendoor.

De dag ervoor had ik een iets minder grote rommel gemaakt met het bakken van hazelnootkoekjes. Helaas waren die zo lekker dat ik ze opgedeeld en opgegeten heb en dus nu geen foto kan laten zien! Ik had nog bijna 90 gram hazelnootjes staan waar ik iets mee wilde doen en volgde dit recept. Er kan weinig misgaan, de smaak is als ouderwets lekkere koekjes en echt waar als je de stappen volgt zien ze er net zo uit als op het fotootje van Pauline's blog. 

Terwijl de hazelnootkoekjes in de oven zaten probeerde ik een aantal recepten voor chocoladefudge. Pure chocolade warmen in met de inhoud van een blikje gecondenseerde melk zodat het een dikke pap wordt. De boter heb ik achterwege gelaten, hier wordt het wel iets ´gietbaarder´ door maar ook vetter. Het papje goot ik voor mijn gemak in siliconen muffinvormpjes samen met wat toevoegingen: pistache nootjes of marshmallows. De smaak van de fudge is als een hele zachte chocotof. Met andere woorden eet je een stukje chocoladetoffee met nootjes of witte snoepspekjes.  

Die bewuste zaterdag gingen er meer dingen mis dan normaal. Weliswaar mijn eigen schuld maar toch is het ietwat pijnlijk als je misbaksels bakt. Op internet zag ik een geweldig recept van een cakerol, mede enthousiast geworden door Heel Holland Bakt. Wat ik wel wist is dat cakerol niet eenvoudig is en ik niet zoveel tijd had. Maar toch eigenwijs de cakemix op een bakplaat. De oven had ik veel te laag gezet, halverwege kwam ik tot deze ontdekking. Hierdoor moest de cake er te lang in, schatte ik de tijd nog eens verkeerd en als laatste vergat ik de cake spontaan even. Dus er kwam een hele gare cake uit de oven die niet meer te rollen was.. Desondanks smaakte de cakepiramide met mascarpone prima! De ene kant gevuld met een hele banaan en de andere helft gevuld met grote, smakelijke aardbeien. 


Door het 'rollen' van de cake hield ik een kwart van de cake over. Daarvan kon ik eens uitgebreid proeven, nog eens proeven en het ook met wat kersen proeven. Allemaal even lekker. Om het misbaksel nog een ander doel te geven kwam ik op het idee om cakepops ervan te maken. Cakepops kun je maken met verkruimelde cake en 'plaksel'. De cake en wat verkruimelde biscuits werden samen met de mascarpone een nieuw deeg. Geen enkel probleem om hier balletjes van te draaien en deze na een middagje koelkast in de chocola te dompelen. Cakeballetjes op een stokje krijg je dan. 

Eerlijk is eerlijk had ik de bak-zaterdag beter over kunnen slaan. Soms maakt een mens fouten, grote of kleine. Maar ik heb mezelf maar weer eens sussend toegesproken dat dit 1. volkomen menselijk is, 2. iedereen er een oordeel over kan hebben maar niemand zonder fouten is en 3. dat ik weer veel geleerd heb. Dus ik schaam me niet voor mijn misbaksels, ik heb ze zelfs met jullie gedeeld en ik zou zeggen: voel je vrij om ook fouten te maken en geniet ervan om in de keuken te staan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten