Pagina's

maandag 2 december 2013

11:55 ofwel vijf-voor-twaalf

Een muur in onze woonkamer is redelijk lang en groot. Als hier niets aan hangt of tegenaan staat is dit een te lang, wit stuk muur. Daarom kwam er kort na onze intrek een grote plant te staan. Ik noem het altijd een vingerplant maar het blijkt een Pachira te zijn.. In ieder geval een grote gevlochten stam met daaraan takken met vingervormige bladeren. 

Het is bekend dat tijdens de zwangerschap vaak dingen opeens moeten gebeuren. Zo was ik de plant opeens meer dan beu. Het gedeelte van de tak dicht bij de stam droeg geen bladeren meer, alleen het laatste gedeelte van de tak had bladeren. Hierdoor werd het een hele brede boom die helemaal uit de vorm was gegroeid. Ik kreeg het doldwaze plan om de takken rigoureus af te knippen tot aan de gevlochten stam toe. Mijn hypothese was dat de plant weer opnieuw vanaf dit punt zou beginnen. Gek idee hè? Maar ik deed het toch. Aangezien de box er over een tijdje toch moest komen te staan moest de plant maar bukken onder mijn grillen. 

Wekenlang stond er een zielig gevlochten stammetje in de woonkamer. Er kwam zelfs een XL klok tegen de muur te hangen omdat het zo een zielig zicht was. Van een echte jungle-boom was het een kasplantje. Eigenlijk had niemand eigenlijk de hoop of verwachting dat de plant het nog zou doen. Of het stiekem toch wat hoop was, weemoed om de plant daadwerkelijk de deur uit te doen of een kwestie van lui zijn, de plant bleef staan.


En boem. Nieuwe takken dienen zich aan! Niks geen vijf-voor-twaalf meer voor deze plant. Ik heb er weer goede hoop op dat het een mooie boom wordt. Hoef ik mijn vertrouwde plant niet de deur te wijzen en mag man zich nog even ergeren aan het vliegtuigje. 

En zo trekken we dan weer wat wijze leerpuntjes uit dit gebeuren. Zoals 'Geef nooit op!' en 'Doe (soms) eens gek!'.  Of 'Hoop doet leven'. Of 'Wie niet waagt, wie niet wint'. Kennen jullie ook van dit soort momentjes of impulsieve acties die goed aflopen?

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk berichtje! En fijn dat de plant weer is gaan groeien. Bij mij lopen de impulsieve acties meestal op een teleurstelling uit, maar elke keer leer je er toch weer van. En ik zie dat je weer heerlijk de tijd hebt om te bloggen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste van mij ook maar die blog ik dan vaak ook niet :) Tussen de bedrijven door typ ik wat weg ja, dankbaar dat mijn ouders me ooit op een typ-cursus blind typen met 'zoveel-aanslagen-per-minuut' gedaan hebben..!

    BeantwoordenVerwijderen