Pagina's

vrijdag 31 januari 2014

Ahummesseffe


Bij ons vandaag gezond broodbeleg, ook heerlijk als dip voor wat groente of een pita-broodje. Hummus bestaat voornamelijk uit kikkererwten. Deze erwt wordt niet vaak gegeten maar schijnt een goeie te zijn op groente-gebied met onder andere calcium, magnesium, ijzer en foliumzuur. Het houdt je suikerspiegel stabiel, is het caloriearm maar vullend en zit het vol vezels voor een goede spijsvertering. Daarnaast is er nog een verhaal over fyto-oestrogenen en polyfenolen die ook weer allerlei goeds met zich meebrengen.

Naast kikkererwten is het belangrijkste tahin, dit is een pasta gemaakt van sesamzaad. Verder breng je hummus op smaak met (olijf)olie, knoflook, zout, peper en citroen- of limoensap. Ik had helaas geen tahin in huis, gewoon sesamzaad erdoor is ook een optie. Dus heel even de zaadjes in de pan roosteren voor de smaak en ook door de brei heen. Voor de kleur voegde ik ook wat rode paprika toe, voor pittigheid wat cayenne-peper en als decoratie' wat peterselie. Dat is het ideale van dit soort dingen, je gooit erin wat je 'kwijt' wilt en wat je smaak is.De ingredi├źnten fijn maken op welke manier dan ook en vijf minuten later is daar hummus. Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten