Pagina's

maandag 4 augustus 2014

Trek of honger? Leesvoer.


Schoenen aan, bibliotheekpas mee en wandelen maar. Baby naar buiten, meer bewegen en boetes vermijden was het motto dus liep ik achter de wandelwagen richting de bibliotheek. Sinds kort vind Noa het reuze interessant als ik bladzijdes omsla en met zoveel mogelijk intonatie in mijn stem verslag doe van wat we zien. Zelfs advertenties in tijdschriften worden reuze interessant op deze manier. Sinds dat ze via boekenstart een eigen bibliotheekpas heeft gaan we trouw om boeken, de buggyboekjes van Clavis zijn mijn favoriet. Dochterlief heeft liever boekjes met lintjes, harde ringen of boekjes van karton (die ik niet meeneem omdat deze anders vermalen worden tot pulp als ik de verwoede pogingen zo inschat). Er waren weinig boekjes met harde of uitstekende elementen, hopelijk vallen Nijntje en Woezel en Pip ook in de smaak. De beste goedmaker voor mij na 5km lopen was de stapel boeken die ik op tafel kon leggen bij thuiskomst. Wat tijdschriften, een leesboek en vooral informatieve boeken die de moeite waard zijn. Voor jullie een eerste indruk van drie erg mooie boeken. 


Het eerste boek heet Kringloopgeluk, geschreven door Ingrid van Willenswaard. Je zou haar ook kunnen kennen als blogster van Ingthings. Heel erg leuk om na alle verhalen over haar boek het daadwerkelijk in handen te hebben. Het leest en bladert heerlijk weg, net zoals de blogs die ze maakt. Ook staan er zeker een aantal inspirerende DIY-projecten in die op mijn lijstje komen. De zelfgemaakte envelopjes, de zakdoekjes met gehaakt biesje of de beplakte koffer. Zo jammer dat de ruilwinkel ook even vakantie heeft. 

Het middelste boek vind ik zo bijzonder, het gaat ook over een bijzonder mens. Marianne Schipaanboord is een kunstenares die pentekeningen maakt over haar leven en haar beleving. Ze kan niet horen, niet praten en is spastisch. Ik heb haar een keer ontmoet en met haar 'gepraat' en wat me het meest bijstaat is dat ze zo ontzettend blij is, heerlijk om dat te zien. Haar tekeningen gaan over al haar dagelijkse bezigheden zoals douchen, eten en het geloof. Ook de kritische noten aan de belastingdienst en hoe er beter gedoucht zou kunnen worden zijn prachtig. Dus ben je in Goes, loop dan eens binnen in atelier de Kaai en ontmoet een heleboel bijzondere mensen die jou hun blik op de wereld laten zien.   

Boek nummer drie was een tijd geleden een cadeau voor een vriendin en ken ik dus al een beetje. In dit boek vind je allerlei recepten, van brood tot gebak, op twee manieren beschreven: een ingrediëntenlijst voor de bewuste eter en een boodschappenlijstje voor de gezonde eter. Zo hoef je niet meer zelf te schakelen en rekenen om producten te vervangen door gezondere keuzes (of misschien wel andersom). Wat ook fijn is dat er ten minste eerlijke foto's weergegeven zijn, de koekjes zien eruit zoals ze bij een amateurbakker de oven uit komen en niet zoals ze geperfectioneerd en gephotoshopt in een kookboek te zien zijn. Hopelijk kan ik deze week een recept proberen om zoete trek of hartige honger te stillen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten