Pagina's

donderdag 10 januari 2013

Zoet Zeeuws

Overdwars
Soms weet je gewoon dat je niks uit de kast moet trekken. Gewoon omdat het beter is. Geen rommel, geen gedoe en vooral geen druktemakerij als je niet zo fit bent. Dit gaat niet op in het geval van dwarse mensen of mensen met grote wensen. Omdat het jaar nog maar zo kort begonnen is zijn de goede voornemens nog vers en ben ik ook blijkbaar extra dwars. Ik moest en zou toch 'even' speculaas maken met mijn houten speculaasplanken. 

Voor het deeg gebruikte ik, zoals wel vaker, twee recepten door elkaar. Ik kies de hoeveelheden die me logisch lijken of wat ik in huis heb. Zo ook moest het deeg een nacht koel liggen. Die tijd heb ik het gewoon niet gegeven, het andere recept zweeg daar ook wijselijk over. Dus het gemiddelde tussen een nacht of niks is anderhalf uur. 

Nadat ik het deeg precies op tijd uit de koelkast had gehaald ben ik gaan planken. De poppen zagen eruit als spoken door de ietwat grote hoeveelheid bloem. Maar oefening baart kunst en de sneeuwpop, molen en zeilboot zagen er al heel wat beter uit. Eenmaal in de oven was er het volgende probleem. Gebruik ik de baktijd voor kleine koekjes of voor grote poppen. Ook maar weer zo 'ongeveer' iets gedaan. Tijdens het proeven direct uit de oven vond ik de koekjes zwaar tegenvallen, sterker nog: ik vond ze echt niet lekker. Dat is dus een van de nadelen aan dit griepvirus dat niks me goed smaakt. Gelukkig zijn we een paar dagen verder en vind ik de speculaasjes prima te eten. Misschien heeft het verschil gemaakt dat enkele mensen gezegd hebben dat ze prima te eten zijn..

Babbelears
Na het avondeten heb ik altijd een grote zoet-behoefte. Vertel me niet waarom maar het liefst eet ik chocola, snoep of iets anders wat ermee door kan. Aangezien die goede voornemens ergens ronddwalen pakte ik vanavond mijn nieuwe kookboek in plaats van een snoepje. Ik had beter een snoepje kunnen eten want een recept bracht me op het idee om niet een cake maar babbelaars te maken. Zo gezegd, zo gedaan. Op zich valt het maken van babbelaars wel mee, het kost niet veel tijd. Wel is een stel vuurvaste handen vereist.



1 opmerking:

  1. Tja, en we moeten zeggen dat het lekkere babbelaars zijn. Komt dat goed uit dat we meedelen. de Besjes

    BeantwoordenVerwijderen