Pagina's

vrijdag 22 maart 2013

Snert met appels (i.p.v. prut met peren)

Wat doe je als je om 6.18 wakker wordt? Uit bed gaan, de dag is extra lang en er is genoeg te doen. Na een snel eerste ontbijt van een eierkoek en thee ga ik koken. Vanaf 7 uur in de ochtend blaast mijn afzuiging luchtjes van snert en appelstroop de tuin in.. 

De aanleiding hiervoor startte woensdag. Die avond 'moesten' we eens aardappels eten. Om mezelf hiervan niet te weerhouden had ik 's middags al aardappels en wortels geschild, de karbonaatjes lagen te ontdooien (aparte combi maar alla). Een half uur voordat ik naar de kapper moest bedacht ik dat een grote pan erwtensoep voor het weekend ideaal zou zijn. Dus ook daarvoor nog groente geschild, gesneden en alles in een pan. Ik was er helemaal klaar voor. 

Om 17.00, terug van de kapper & thee bij een vriendin, fietste ik snel naar de Lidl voor wat kleine boodschappen. Laat daar net de viskraam staan. Zo sterk ben ik ook niet dat ik met een redelijk lege maag rond etenstijd kibbeling of lekkerbekjes kan weerstaan. Mijn smoes was vis en peetjes is beter dan wortels met karbonade, geef me eens ongelijk? Dus op naar huis met gefrituurde maar hopelijk ook nog enigzins gezonde vis. Thuisgekomen wist ik een perfect doel voor de karbonades: hop de pan snert in. 

Daarna verdween de half gekookte pan snert een dagje in de koeling (dat is het gemak van een heel laat voorjaar) en kwamen de appels op het aanrecht. In vieren delen en in een pan met een klein beetje water. Ik dacht snel wat appelstroop te maken. Maar de gekookte moes moet 24 uur uitlekken op een zeefdoek..

Zo stond ik vanochtend in alle vroegte gebogen over een 5 liter snert en het sap van 1 kilo appels. Wat je van een kilo appels aan stroop overhoudt is een schamel beetje. Ook heb ik het idee dat ik de stroop teveel doorgekookt heb omdat het een soort gelei is geworden. Ik kan de appelstroop zo uit het bakje tillen alsof het een siliconenimplantaat is, alleen dan bruin.. Toch leuk om eens geprobeerd te hebben. Mijn theorie is dat het ook moet lukken met zo een fles biologische-niks-toegevoegde-appelsap of met gekookte moest die door een blender o.i.d. gehaald is. Voorlopig duurt het even voordat ik die theorie uit ga testen. 
 
Willen jullie nu graag een sfeerbeeld van mijn keuken zien? Ik ben ongeveer te werk gegaan als een beroemd schilder: Jason Pollock. Kent iemand de man? Hij was een abstract expressionist die leefde in de eerste helft van de 20e eeuw. Misschien begint er een lampje te branden als ik zeg dat de bijnaam van de kunstenaar 'Jack the dripper' is. Omdat ik mijn keuken ga schoonmaken in plaats van fotograferen hier een plaatje van de kunstenaar in actie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten