Pagina's

donderdag 13 juni 2013

Italiaans uit een Goese keuken

Een kookworkshop in de showroom, dat maak je niet iedere dag mee. Mijn ouders hadden een uitnodiging gehad van Brugman keukens voor een gratis kookworkshop in de winkel in Goes. Aangezien papa van het plan afzag en ik koken ook heel leuk vind gingen we met ons tweeën, mama en ik. Het was een kwestie van doen en proberen, een gokje dus. Om het zekere voor het onzekere te nemen genoten we tijdens de middagmaaltijd van een witlofschotel. Dat dit echt niet nodig was wisten we ook niet van te voren..

Vanaf een uur of vijf was het inloop en rond zes zou de workshop starten. Verwelkomt door het personeel met een glas prosecco / jus begon het geheel al goed, ook de enthousiaste kok beloofde veel. Aangezien de opkomst iets groter was dan verwacht, ze hadden 8 i.p.v. 31 kokende mensen verwacht, was het een beetje improviseren.


Het menu zou er als volgt uitzien:
* bruschetta met drie verschillende soorten tapenade (tonijn/mayonaise, groene erwt/basilicum of zwarte olijf/ansjovis)
* salade met rib-eye, groene asperges, hazelnootjes en een basilicum/munt dressing
* inktzwarte tagliatelle met zeevruchten, Parmezaanse kaas en peterselie
* walnotenijs met Amarula en gekarameliseerde noten
* koffie met een cantucinni (hard amandelkoekje)

Door de hoeveelheid mensen was het een beetje schikken wie wat kon doen. Mama en ik wilden beiden graag of salade of dessert. Het werd uiteindelijk de salade. Mama en een meneer gingen aan de slag met de rib-eye, ik werd verantwoordelijk over de dressing. De hazelnoten en de asperges heb ik ook meegekregen dus als het goed is weet ik het recept nog. De hoeveelheden is een kwestie van uitproberen en eigen smaak denk ik zo.

rib-eye
groene asperges
bladsla en rucola
peper, zout, kruiden naar keus
olijfolie en azijn
knoflook
basilicum en munt
suiker

- de rib-eye bestrooien met peper, zout en eventueel wat pittige kruiden (bijvoorbeeld argentijnse kruiden) daarna met olijfolie insmeren en de smaken laten intrekken
- de hazelnootjes fijn pletten met bijvoorbeeld het blad van een groot mes
- de onderkanten van de asperges afsnijden, alleen het 'mooie' stuk blijft over
- de asperges 5 minuten lang koken (beetgaar), daarna flink afkoelen in koud water en wegzetten op een vergiet
- munt en basilicum wassen en van de steeltjes halen
- munt, basilicum, een teentje knoflook, een schepje suiker, veel olijfolie en azijn snijden in de blender tot een vloeibare dressing
- sla wassen, eventueel 'drogen' en wegzetten op een vergiet
- de rib-eye dichtschroeien aan alle kanten in een pan met olijfolie
- de rib-eye laten nagaren in aluminiumfolie 
- de asperges in stukjes snijden
- de bordjes opmaken met een bedje van beide soorten sla, enkele aspergestukjes en bestrooien met hazelnoten
- de rib-eye trancheren en enkele plakjes op de salade leggen
- enkele hazelnootjes erbovenop en met een lepel de dressing erover schenken
- buon appetito! 

De salade was heerlijk. Ook de pasta was lekker, al heb ik deze alleen geproefd met de inkt-vissaus (hier ging echt een zakje zwarte inktvisinkt door!), Parmezaan en peterselie. De zeevruchten bestonden voornamelijk uit octopus (stukjes tentakel of ringen) en dit kan ik echt niet waarderen. Mama ook niet overigens, terwijl zij echt een visliefhebster is. Het nagerecht was ook echt een tip. Het ijs, gewoon walnotenijs, werd opgefleurt met Amarulo en walnoten+hazelnoten die gehakt en gekarameliseert waren. Zo eenvoudig en zo treffend. Ik moet zeggen dat we bij de koffie, het was inmiddels over tienen, met het amandelkoekje in onze hand de kok bedankt hebben. Ondanks dat er veel vis op het menu stond, er zaken waren die no-go voor zwangeren zijn (rood vlees / alcohol) was ik erg blij met deze workshop. Veel geleerd, veel geproefd en teveel inspiratie voor de rest van de week.

1 opmerking:

  1. Leuk en leerzaam en gezeliig om samen met je moeder te doen!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen