Pagina's

vrijdag 7 juni 2013

Huisjes, boompjes en beestjes

Weinig nieuws uit deze hoek. Behalve nieuwe kookkunsten produceer ik weinig creatiefs dus ook weinig dat ik met jullie kan delen via het blog. De dagen gaan zomaar voorbij, er wordt hard gewerkt maar ook veel uitgerust. De laatste week ben ik stiekem af en toe toch wel moe en wat andere kleine ongemakken (terwijl ik heel hard roep dat het prima gaat, wat het ook voor 90% zo is!). Het lekkere weer komt wel op het goede moment, het zorgt dat ik wat meer energie krijg door de warme zon en alle mensen die lekker buiten aan het werk zijn.

De enige creatieve uitspatting is dus het koken van nieuwe dingen waar ik me helemaal in kan uitleven. Het vooruitzicht op lekker eten zorgt ervoor dat ik er helemaal voor ga. Met een warme maaltijd maak je me de laatste weken echt heel blij, zoute dingen eten is het nu helemaal (volgens de vrouwen op het azc krijgen we daarom een meisje..). Dus probeerde ik deze week een nieuw recept voor een spinazie-oven-schotel. Met wat kleine veranderingen zoals het weglaten van de kaas en het gebruiken van slechts 100gram gehakt van de Turkse slager werd het een gezond, mager en lekker gerecht. 

Natuurlijk kon een barbecue niet achterblijven, wat wil je met zulk weer! Deze week hadden we al een afspraak gemaakt om zaterdag te barbecueën maar voorproeven kan altijd. Aangezien man druk bezig was met het zagen en schroeven van de houten loungebank had ik de taak van grillmeister. Om ervoor te zorgen dat het geen overdadig vlees-feest werd was er veel groente. Wat mini-tomaatjes, rode ui en paprika in grove stukken gemarineerd in olie en kruiden voor op de barbecue (in zo'n grilbakje) en wat ijsbergsla met citroendressing voor op het bord. Als barbecuevlees een klein kipstickje en een filetlapje. 

De aardappel- of pastasalade die we normaal erbij eten paste niet in het plaatje. Daarom gepofte aardappels uit de kolen. Nooit eerder had ik de aardappels geprobeerd op deze manier maar het was heerlijk! Eerst de aardappels goed wasssen, aluminiumfolie er rond en tussen de withete kolen leggen. Na twintig minuten (afhankelijk van de grootte) heb je gare aardappel en, dat is wel iets minder mager, met wat zelfgemaakte kruiden-roomboter erop is het echt lekker.. 

Dus voorlopig naast de kookkunsten wat andere huishoudelijke zaken, werken voor de Vrolijkheid en het geven van taalles. En met dit weer vind ik het prima om te genieten van huisje, boompje en beestje. Jullie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten