Pagina's

maandag 24 juni 2013

Vleesvrije suikerloze geennummers bio

Na een hele ochtend typen, bellen, rekenen en verdere bezigheden achter mijn beeldscherm moest ik er even uit. Ondanks de (mot)regen de fiets gepakt voor een ritje naar de stad: op naar de biologische winkel! 

De laatste tijd heb ik meer interesse in E-nummer vrij, biologisch, vegetarisch en de rest van de mik-mak. Het zal er wel bij horen, een 'ik-ben-zwanger-dus-nu-moet-alles-gezond-tik'. Ik wil echt niet zeggen dat we per direct omslaan maar ik probeer meer op dit soort zaken te letten. Sowieso zijn wij flexitariĆ«rs en eten we een of meerdere keren per week geen vlees. Het (bijna) biologische wordt de laatste tijd vanzelf voorzien door papa's tuin waaruit de lekkerste groenten komen. E-nummer vrij presteer ik ook wel een of meerdere keren per week met het diner. Koken met pakjes geeft me niet de voldoening die ik wel heb als ik iets van begin tot eind zelf bewerk.  

Opzettelijk zeg ik dat ik het diner E-nummer vrij maak. Als ik naar de rest van mijn dag kijk met enkele chocolade-digestives, een glas cola en het beleg op mijn brood.. Breek me de bek niet open, E-nummers te over! De cola-tik is wel de slechtste gewoonte van allemaal die er sinds kort is ingeslopen. Ik nam na zeker tien jaar (!!!) weer eens een glas cola bij de Ikea en op een verjaardagsfeestje. Dus bij de eerst volgende keer boodschappen ging er een fles cola in de kar. Het is niet heel gezond maar ik gebruik het als opkikker als ik me flauw voel maar totaal geen trek heb om iets te eten. Bovendien is mijn gewicht na de 4 maanden bijna niet verandert dus zo heel af en toe een heel fout colaatje heb ik dan wel verdient, toch? 

Terug naar mijn verhaal, de bio-winkel. Hier kocht ik dus een potje baksoda (baking soda ofwel natrium-bi-carbonaat) en kokosolie. De baksoda stond al langer op mijn verlanglijstje en aangezien ik de laatste tijd weer meer zoet bak is het wel handig (bij recepten op internet kom je dit heel vaak tegen!). Verder kocht ik een potje kokosolie. Via mijn broertje, die wel op de goeie biologisch / suiker- en E-nummer vrije toer is, hoorde ik hierover. Je gebruikt het als vervanger om te bakken en braden maar sommige mensen gebruiken het zelfs als deodorant, lippenbalsem of tandpasta. Ja, mij (nog) niet gezien hoor maar het ik ben erg benieuwd naar mijn eerste gebruik in de keuken hiermee! Voor een aantal artikelen over kokosolie kun je kijken op het blog van Smakelijck zoals dit artikel, overigens kun je bij haar hier meer lezen over baking soda. Jullie horen van me wat de 'bevindingen' van deze twee producten zijn!
 

1 opmerking:

  1. Ik ben benieuwd!
    Ik zag dat je ook aan gemeld had bij haar blog Smalijk eten!
    sukses en nu ik nog Ha,ha, naar de winkel!!!
    groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen