Pagina's

zaterdag 22 december 2012

Wonderen bestaan wel

AZC Goes blijft toch open

GOES - Het asielzoekerscentrum in Goes (azc) blijft toch open. Dat heeft het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA)vrijdag bekendgemaakt.

Drie maanden geleden kondigde het COA nog aan de locaties Goes, 's-Gravendeel, Almelo en Sint Annaparochie uiterlijk per 1 april volgend jaar te sluiten omdat de bezetting afneemt door een dalende instroom van asielzoekers, een kortere verblijfsduur in de opvang en daarmee snellere uitstroom. Op dit moment is de bezetting in de opvanglocaties echter hoger dan was voorzien in de prognoses. Dat heeft een aantal oorzaken, legt woordvoerder Jan-Willem Anholts van het COA uit. "Door een uitspraak van de Hoge Raad van 21 september moeten uitgeprocedeerde gezinnen onderdak blijven krijgen zolang ze niet zijn terugkeerd naar hun eigen land. Tegelijk heeft het aankomend kinderpardon invloed op de terugkeerbereidheid van deze gezinnen. Daarnaast hebben we tijdelijk nog te maken met de opvang van vreemdelingen en asielzoekers die vallen onder coulanceregelingen, waaronder mensen die hebben deelgenomen aan een protestactie."

Omdat het COA minder snel krimpt dan was gedacht, heeft het bestuur besloten om de locaties in Almelo, Goes en Sint Annaparochie open te houden.
Het - semi-permanente - asielzoekerscentrum in Goes is anderhalf jaar geleden officieel geopend, er wonen zo'n 250 vluchtelingen. Het COA had een huurovereenkomst van vijf jaar met de gemeente Goes voor de locatie aan de Albert Plesmanweg, naast het terrein van de Stoomtrein Goes-Borsele. Die loopt in november 2014 af. Daarna zal er een andere plek moeten worden gevonden voor een eventueel nieuw te bouwen azc. (pzc.nl)

Status
Vrijdagmiddag was ik op het azc voor de kinderclub toen ik het goede nieuws hoorde dat het centrum niet gaat sluiten. Nog geen drie uur later word ik opgebeld door mijn vriendinnetje van het centrum. Raadt eens waarom ik bel? Ik heb status! Dus mijn lieve vriendinnetje kan zich tot zeker februari 2017 een 'Zeeuw' noemen. Nu is het wachten op de brief van een gemeente in Zeeland en daarna wachten op de brief voor een huisje. Twee wonderlijke wensen binnen drie uren zomaar uitgekomen. Tjonge..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten