Pagina's

woensdag 24 april 2013

Na gedane arbeid is het goed te eten



Bedankt
De bedoeling is dat de Merci gebruikt wordt voor de chocokaartjes. Aangezien er in het doosje van de kaart vier chocolaatjes gaan zouden er 12 stuks uit de doos verdwenen moeten zijn. Dit is niet het geval! Sommige chocolaatjes 'moesten' we wel opeten omdat ze op de grond gevallen waren en dus niet meer te verkopen waren. Gelukkig ben ik dan wel zo 'sterk' om de grotere Ritter sport verpakkingen niet open te maken. Maar vanavond probeerde ik wel een aantal Merci smaken, dit had ik echt verdiend vond ik na een dagje werken.

In de ochtend thuis gewerkt, kon ik tussendoor de was lekker buiten hangen. Met uitzicht op een wapperend wasje mijn lunch gegeten. Boterham bacon, klein laagje blanke zuivelspread en genoeg (veel) bieslook uit de tuin. Lang leve de zon en mijn mini-kruidentuin. 

Vertel
Op het azc was er een voorlichtingsmiddag door VVN (Vluchtelingenwerk Nederland) Tell me. Kinderen van ongeveer 9 tot 13 jaar waren uitgenodigd om voorlichting te krijgen over de asielprocedure en kinderrechten. Het was een strijd door het mooie weer en een aantal studenten van het Cios die kwamen voetballen. De kinderen die te jong waren wilden natuurlijk wel mee.. Uiteindelijk met vijf kinderen met 'de les' begonnen. Erg lastig was dat maar twee de taal redelijk spreken en begrijpen en drie kinderen heel weinig Nederlands begrijpen laat staan spreken. Dus af en toe mijn hakkebrak-Nederlands-vertaler aangezet, het valt soms echt niet mee om jezelf niet te kunnen uitdrukken of dingen niet te begrijpen.

Ali is de clown van het centrum. Met zijn guitige gezicht wat een mimiek heeft a là André van Duin verteld hij van alles op zijn manier. Met een mengelmoes van Nederlands - Frans komt hij een heel eind. Hij verteld dat hij met het vliegtuig naar Nederland kwam maar even later grapt hij: "Nee, op de fiets" (waarbij hij stoïcijns blijft kijken). Dus juf Miriam zegt: "Ali kwam dus met de fiets en hoe kwam jij uit Somalië?". 

Op een gegeven ogenblik gaat het erover wat de redenen (leg jij nu maar eens aan een 9 jarig kind uit wat een reden is...) waarom je het thuisland zou verlaten. Volgens Ali is het simpel. Afrika is goed maar Ivoorkust is niet goed. Politie en vechten is niet goed. Dus papa zegt: "Doei. Naar Nederland". Wala die enkele woorden Nederlands spreekt en weinig onderwijs gehad heeft beeld uit hoe het in Irak gaat. Met haar handen houdt ze een denkbeeldig geweer vast terwijl ze ondertussen schietgeluiden nadoet. 

Later gaat het over kinderrechten en wordt er door middel van een spel onderscheid gemaakt tussen een echt recht of een nep-recht. En dan kan het zomaar gebeuren dat er aan kinderen uitgelegd moet worden wat een recht op eigen mening is, of het recht op gezondheidszorg of het recht op vrijheid van godsdienst. De kinderen en hun situatie ken ik al iets langer dus vraag ik in simpele taal of ze het in Afghanistan goed vinden als je christen bent en of je er als meisje mag werken. Nee, christen zijn mag niet in Afghanistan en werken ook niet. In Nederland mag dat wel wel. Werken moet zelfs volgens Atefe (geniaal beeld op Nederland toch?). Volgens Ali moet je maar tot je 18e naar school (recht op onderwijs). De juf geeft hem gelijk en geeft aan dat je dan gaat werken. "Niet school, werken. Niet werken, thuis." somt hij daarna op. Ik reageer dat je dan geen geld hebt als je niet gaat werken. Tja en dat is ook weer niet goed want dan heb je geen eten volgens het ventje! 

De meest geniale observatie op Nederland komt ook van de clown. Het gaat over de verschillende organisaties op een azc (ja, ik heb de presentatie met moeilijke woorden niet verzonnen gelukkig). Op ieder azc is een GCA te vinden, een gezondheidscentrum. Ali schiet overeind: "Oh ja, dokter! Ik ziek, ik ga dokter. Dokter zegt: paracetamol!". Ja. Ook dat is Nederland, welkom! 

Arbeidsvitamine
Na het werken heb ik in het zonnetje het tuinset zomer klaar gemaakt. Poetsen en schuren aangezien de tafel vettig was, volgens man kwam dat door ´die lekkere vetbollen van mij´. Ondertussen kwam buurman een aantal keren door de tuin gewandeld (wij hebben een 'dubbel' achterom) om de vlaggetjes voor koningsdag op te hangen. Daarna heb ik een heerlijk vlotte en toch gezonde pastamaaltijd gemaakt met courgette, gehakt, knoflook en peterselie. Gezond en makkelijk kunnen echt wel samengaan maar je moet niet dezelfde vette hap verwachten als uit een potje pastasaus.. Maar ja dat moet ik nodig zeggen met mijn chocola-uitdaging. 

Nu is het tijd voor de after-sport-kick van man. Meestal een banaan en/of wat magere yoghurt. Dit keer hetzelfde maar dan door de staafmixer (en wat kiwi en sinaasappel). Lekker fris (ofwel wat zuur). Prima te doen, ik doe mee met dit drankje ook al heb ik niet gesport.  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten