Pagina's

zaterdag 13 april 2013

Wollen sokken, thee en een dekentje

 

Lappenmand
Belabberd, heb de tweede verkoudheid te pakken.. Heerlijk de hele dag niezen, snotteren en af en toe wat gekuch. Fijn is dat ik voor de Vrolijkheid veel thuis kan werken ook al komt er niet zoveel uit mijn handen. Wel heb ik gisteren weer twee hele interessante 'taallessen' gegeven. Behoorlijk heftige verhalen kwamen naar boven en allerlei andere problemen werden ook besproken. Het is soms niet te bevatten wat die mensen allemaal meegemaakt hebben en nog steeds doormaken. Omdat ik een goede band met de mensen heb komt het soms erg dichtbij. Het zijn (meestal) gewone mensen zoals jij en ik. Een gelukkige jeugd, fijne familie, een mooi huisje, genoeg eten en kleding en dan opeens problemen. Af en toe ben ik heel blij dat ik in mijn auto wegrijd, de radio aanzet en vervolgens zucht omdat ik in een rij auto's beland voor de rotonde (of dat ik met de fiets in een regenbui terecht kom). 

België-schoonmaak
Van mijn grote opruim- en schoonmaakplannen kwam helaas weinig terecht. Deze plannen zijn er omdat we vandaag over precies 3 weken naar Brussel vertrekken voor een week! We gaan voor het eerst huizenruilen met een gezin waarvoor het ook de eerste ruil is. Best spannend en daarom wil ik graag dat het huis in orde is. Niet alleen omdat er andere mensen in mijn huis komen maar gelijk als stok achter de deur om er eens flink de bezem door te halen. Met nog drie weken op de teller en een paar behoorlijke drukke dagen op de planning wordt het een aardige uitdaging.  

Meten is weten
Wat ik dan wel gedaan heb is de goede maten voor de rompers ontdekt, hopelijk volgen de jurkjes later. Met de rompertjes is het vooral belangrijk hoe groot de 'armsgaten' zijn, hierin komen de sokken. De meeste sokjes zijn tussen de 4 en 5 cm breed, vandaar de 4,5 cm. Een ander vaststaand gegeven is dat een vierkante kaart meestal 13 x 13 cm is, het rompertje heb ik in totaal 12 cm hoog gemaakt. De tutorial is nogal aan de snelle kant dus hopelijk begrijpt iedereen wat ik bedoel..


Stap 1: Teken alle lijnen zoals op het plaatje op de achterkant van het papier van het rompertje.  
Stap 2: Snij of knip alle grijze vlakken weg zodat er al een beginmodel ontstaat.
Stap 3: Pons met de Cuttlebug / Sizzix twee halve rondjes, ovaaltjes of bloemvormen uit zodat de grijze vlakken wegvallen (of trek 'iets' over op het papier en knip/snij het uit).
Stap 4: Vouw de rechte lijn met een rilmachine, beentje o.i.d.  Vouw het papier naar je toe.
Stap 5: Keer de romper om en pons met de Cuttlebug / Sizzix de halslijn uit met een cirkel, ovaal of bloemvorm (of trek 'iets' over op het papier en knip/snij het uit).
Stap 6: Als je wilt kun je het rompertje opleuken met washi tape of een lintje. Wat grotere 'decoratie' (knoopjes bijvoorbeeld) kun je beter pas later toevoegen.  

Het rompertje plak ik eerst op de kaart met de dubbelgeslagen kant, dus bij de halszijde. Voor de stevigheid is dubbelzijdig tape wel op zijn plaats, door de sokken komt er behoorlijk wat druk op het papier en de lijm te staan. Daarna plaats je de sokken onder het papier, je ziet vanzelf hoe het wel en niet gevouwen kan worden. De romper plak je weer vast op de kaart met dubbelzijdig tape. Doe dit ook aan de schuine zijden zodat de sokken niet zullen 'afzakken'. Bij de laatste foto hierboven (het geruite rompertje) zie je dat het papier te dun is en daardoor snel gaat bobbelen, gebruik dus normaal kaartenpapier- of karton.

Ondanks een wat haastig, oerfossiele Paint getekende instructie hoop ik dat jullie er wat mee kunnen! Ik zal proberen het jurkje ook nog uit te werken maar een beetje die-hard heeft misschien zelf al uitgevogeld hoe dit moet.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten